Kjære alle gruppekontakter i NBF
I forbindelse med overgang til nytt utregningsprogram, og serverbasert resultatinnberetning, vil gruppene få en god del nye rutiner å sette seg inn i.
Enkelte grupper har gitt NBF-styret tilbakemelding om at det blir mye å sette seg inn i, og mye jobb for å utarbeide en resultatliste i gruppa.
For å imøtekomme disse innspill har president Ragnar Lyssand, som i år også fungerer som ansvarlig oppimot NBFs utregningsprogram og servertjeneste, utarbeidet vedlagte skriv.
Vi ber om at gruppestyrene videreformidler dette først og fremst til de utregningsansvarlige i de respektive grupper, men også til øvrige medlemmer i gruppene som deltar på kappflyvninger.
Utrekningsprogram NBF – status mai 2015
Det har kommet meldinger fra grupper som er bekymret for de mange innrapporteringsrutiner som gjennomføres i forkant og etterkant av slipp. Det stilles spørsmål om NBF v/styret gjennomfører disse rutinene som en form for kontroll av gruppene sine kappflygninger.
Jeg ønsker med denne gjennomgang å skape en større forståelse innen grupper, foreninger og det enkelte medlem hva gjelder det arbeid som gjøres innen NBF i forbindelse med innføring av DdB sitt utrekningsprogram. Programmet brukes i dag av alle land innen SBU (skandinavisk brevdueunion). For å skape denne forståelse vil jeg beskrive en del arbeidsoppgaver og hvorfor vi gjør disse.
Server hos DdB
Det er 2 personer som har tilgang til denne server. Dette er brukeransvarlige Terje Hjelmaas samt undertegnede. Før sesongstart hvert år oppdaterer vi server med alle aktive medlemmer i NBF for kommende sesong. Grunnlag er lister som blir sendt NBF fra hver gruppe.
I tillegg legger vi manuelt inn hver gruppe sin slippeplan som blir meldt inn med frist 15.2. - hvert år. Alle aktive medlemmer blir registrert med sine slagkoordinater samt at alle innmeldte slippstasjoner blir lagt inn med innsendte koordinater. Server beregner da avstander for hvert medlem til den enkelte slippstasjon.
Koordinater
Før sesongen 2015 ble det besluttet å gjennomgå alle slagkoordinater til aktive medlemmer innen NBF. Derfor ble alle grupper bedt om å sende inn slagkoordinater som ble hentet fra «gulesider.no» i format WGS84.
Slik forsikret vi oss om at alle aktive medlemmer hentet sine koordinater fra samme plattform/sted.
Server hos DdB ble oppdatert med nye slagkoordinater for alle aktive medlemmer før sesongstart 2015.
Alle slippstasjoner ble også lagt inn med koordinater i format WGS84. Dette var en gjennomgang/ryddejobb som ble startet i 2015 og som nå er avsluttet.
Derfor er det bare nye medlemmer som skal behandles på server for kommende år hva gjelder koordinater.
KAR-filer
Når NBF sine brukeransvarlige før sesongstart har oppdatert server hos DdB med aktive medlemmer og innsendte slippeplaner for de ulike gruppene, produserer vi en fil på server som heter «KAR-fil». Denne filen blir sendt hver gruppe og den inneholder navn på alle aktive medlemmer innen hver gruppe/hver forening, medlemmene sine slagkoordinater samt gruppen sin innmeldte slippeplan.
Eksempel: Dersom jeg sender KAR-filer til Gr. 5 før sesongstart vil det komme 3 stk KAR-filer. En til Os bk, en til Ving bk og en til Rapid bf.
Oversendt fil legges inn i den enkelte klubb sitt foreningsprogram. Da vil foreningsprogrammet bli oppdatert med navn på medlemmer samt slippeplan for kommende år.
Skulle omstendighetene tilsi at slippeplan må forandres (dårlig vær/ utsettelse av slipp osv) kan ikke den enkelte forening/gruppe forandre sin innsendte slippeplan. Forandringer må gruppen varsle NBF om og dersom slippet flyttes ut av oppsatt uke må en ny KAR-fil lages på server hos DdB.
Denne blir umiddelbart sendt gruppen på mail og foreningsprogram oppdateres. Det er her viktig med god kommunikasjon mellom gruppe/ NBF/ brukeransvarlige.
For at brukeransvarlige alltid skal ha oversikt over «siste utgave» av gruppene sine slippeplaner, ber vi om at en korrigert slippeplan m/ anmeldelser (se ringliste side 43) sendes inn i forbindelse med endringer av slipp i løpet av slippsesongen.
Foreningsprogram
Det er KAR-filen ved sesongstart som oppdaterer dette programmet med rette aktive medlemmer samt slippeplan.
Hver enkelt forening må selv legge inn duer, vaksinasjon samt overføre vaksinerte duer til klokke (Tauris/ Unikon).
Det er i dette program vi gjennomfører innsetting av duer samt rekner ut resultat etter slipp.
Seksjonsprogram
Dette er et fletteprogram hvor resultatfilene fra den enkelte forening i gruppen blir importert. Programmet fletter filene slik at vi får et grupperesultat.
I dette programmet lager en også de mesterskap som gruppen selv ønsker.
Regnskapsfil og Resultatfil
Fra og med 2015 vil NBF innføre samme ordning som DdB og SBF.
Det vil si at vi skal bruke server hos DdB til å regne ut resultat på de ulike NBF-mesterskap. For at vi skal få dette til må gruppene gjøre et stykke arbeid i forbindelse med anmeldelser av slipp (kryssinger av duer v/innsetting) samt etter at utrekning av resultat foreligger.
Ved at gruppene sender inn «regnskapsfil» etter innsetting og «resultatfil» etter gjennomført slipp er målet at vi ved sesongslutt kan lage resultatlister i de ulike NM-mesterskap på samme måte som det lages resultater i foreningsprogram/seksjonsprogram.
Som dere forstår ligger det her en stor gevinst. Etter noen tastetrykk kommer resultatlisten som NBF sin sekretær tidligere år har brukt ukesvis på å produsere i dialog med gruppene.
Regnskapsfil: Denne fil inneholder er oversikt over alle medlemmer med sine innleverte duer og hvordan disse er krysset til de ulike NM-mesterskap/klasser.
Når du sender denne på mail til server hos DdB snarest mulig etter innsetting blir den lagret og blir senere hentet av brukeransvarlige for deretter å bli importert på den norske del av DdB sin server.
Resultatfil: Denne fil inneholder resultat etter slipp.
Inneholder oversikt over medlemmer og duen sitt resultat.
Når du sender denne på mail til server DdB blir den lagret og blir senere hentet og importert på den norske del av DdB sin server.
Tidligere innsendt regnskapsfil og resultatfil blir ved import på server flettet sammen slik at rette «kryssinger» fremkommer på endelig resultatliste.
Til slutt:
Håper overstående gir en bedre forståelse for hvorfor NBF innfører innrapporteringsrutiner i forbindelse med gjennomføring av slipp. Skal vi utnytte de muligheter som ligger på server hos DdB må gruppene gjennomføre en del grunnleggende arbeidsoppgaver som er helt nødvendig for å få ut ønsket resultat i andre enden. Det er ikke NBF sin hensikt å føre mer kontroll med gruppene, men systemet er slik at vi er blitt mer avhengig av at dere ute i gruppene gjør en god jobb ved arrangering av slipp for at vi alle skal få nytte av de muligheter det nye utrekningsprogrammet gir.
Som avslutning håper jeg at gruppene/ medlemmene ser nødvendigheten av det arbeid vi alle utfører både sentralt og lokalt. Det er svært viktig at gruppene i fortsettelsen organiserer arbeidet slik at flere medlemmer får tilført kunnskap om utrekning slik at de kan delta i denne del av arbeidet. Dersom vi ikke har velfungerende grupper har vi heller ikke et velfungerende NBF.
Os, 25. mai 2015
Ragnar Lyssand
President NBF