Innkalling til Representantskapsmøte i Norges Brevdueforbund – 2015

Tid: Lørdag 31. januar 2015, klokken 10:00 – 15:00

Sted: Stord Hotell, Leirvik, N-5411 Stord, Norge

Grupperepresentantene må melde seg på til arrangementet i Stord via arrangørene i gruppe 14, men i tillegg skal gruppen innrapportere navn på gruppens representant(er). Stemmetallet baseres på medlemsmasse i de ulike gruppene per 1.1.2014.

Sakene bør drøftes internt i gruppen før representantskapsmøte slik at gruppens representant møter forberedt med gruppens innstilling til de ulike saker.

 

Sakliste:

1. Åpning av møtet ved president Ragnar Lyssand

2. Opprop og bekreftelse av stemmetall

3. Regnskap ved økonomiansvarlig Tom Corneliussen

4. Årsberetning ved sekretær Lars Corneliussen

5. Innkomne forslag, herunder styrets forslag til budsjett for 2015.

6. Valg av valgkomité for 2015. Styrets forslag legges frem.

7. Valg av styre og revisor for 2015 ved valgkomiteen.

8. Valg av arrangør for NBFs representantskapsmøte 2016.

NBFs premieutdeling for sesongen 2014 starter klokken 16:00.

SAK 5: Innkomne forslag:

a) Gruppe 7: Natt-tider i nytt utregningsprogram.

Slippreglement § C 12 slik det står i dag lyder: ”I tilfelle slippet ikke avvikles på startdagen, medregnes ikke tiden fra 1 time etter solnedgang til soloppgang. NBF utarbeider natt-tidstabeller hvor Østlandet bruker Oslos natt-tid, Sørlandet bruker Kristiansands natt-tid, Vestlandet bruker Stavangers natt-tid og Trøndelag bruker Trondheims natt-tid.

Gr.7 foreslår følgende endring i punkt C 12 fra og med 2015.

Hvis et slipp ikke avvikles på startdagen, medregnes ikke tiden fra 1 time etter solnedgang til soloppgang. I NBF benyttes en felles natt-tid for alle grupper som er basert på gjennomsnittet av soloppgang og gjennomsnittet av solnedgang for Oslo, Kristiansand og Stavanger.

Begrunnelse: Da det nye utregningsprogrammet er basert på en natt-tid for hele Sør-Norge (uten gr.10), foreslår gr.7:

Tiden for en time etter solnedgang adderes i de 3 benyttede regioner og divideres med 3 og får en felles solnedgang +1 time, for NBF denne uke. Tilsvarende gjøres for tiden for soloppgang og vi får felles soloppgang for NBF i den samme uke. Natt-tiden som skal trekkes fra, er da tidsforskjellen mellom 1 time etter solnedgang og soloppgang i den valgte uke. Det vedlegges kun til informasjon, egne tabeller for hvordan gjennomsnittet for solnedgang og soloppgang for Oslo, Kr.sand og Stavanger er beregnet. Da den enkelte deltager på slippene har behov for å vite når natt-tiden starter og når den slutter neste morgen anbefales at det utgis en tabell som nedenunder (utarbeidet av Roger Olsen for 2015). Tabellen angir tiden fra en time etter solnedgang, til soloppgang i timer (t) og minutter (m) som skal trekkes for hvert døgn. Alle datoene tar utgangspunkt i lørdag. Det samme fradraget per døgn gjelder fra lørdag kveld til og med soloppgang lørdag uka etter. (I dagens utregningsprogram går det ikke fram solnedgang og soloppgang den enkelte uke. I DdB trykkes denne nattidstabell i årets ringliste.)

Styrets innstilling: Styret støtter forslaget.

b) Gruppe 7: Endring slippreglement punkt A7:

Ett slag kan bare delta med duer fra en og samme eiendom. Flyr et medlem/kompaniskap fra flere slag på eiendommen, skal gruppens kontrollkomité godkjenne slagets stedskoordinater, som grunnlag for oppmåling av avstander til gruppens oppslippsteder.

Begrunnelser: Punkt A 7 lyder i dag slik: ”Ett medlem kan bare delta med duer fra slag på en og samme eiendom. Hvis et medlem har flere slag på samme eiendom, skal avstanden alltid regnes til det slag som har kortest flygeavstand.” Siste setning innebærer at man må ha forskjellige stedskoordinater etter hvilken retning man flyr fra, hvis man har flere slag på eiendommen. Det er vanskelig å gjennomføre med dagens systemer hvor man på forhånd oppgir ett sett slagkoordinater. Da det kan være noen som flyr fra 2 eller flere slag, er det ønskelig at hver deltager har ett sett slagkoordinater som kan godkjennes av den lokale kontrollkomitè som kan vise det skjønn som er nødvendig for å få rettferdige konkurranseforhold. Hvis det er tvil, kan konttrollkomiteen legge saken fram for styret i NBF. ( eller NBFs kontrollkomité.)

Styret støtter forslaget.

c) Gruppe 8: VM-laget: Loddtrekning på 5 duer.

Gruppe 8 ønsker å gjeninnføre ordningen der 5 deltakende plasser i VM er forbeholdt alle medlemmer av NBF, hvor det enkelte medlem kan søke om plass. Dersom over fem medlemmer søker om plass, avgjøres deltakere gjennom loddtrekning.

Begrunnelse: Gruppe 8 synes at den tidligere ordningen med at 5 plasser var tiltenkt alle medlemmer i NBF, der de kunne søke om deltakelse på VM laget var en god ordning. Den har av en grunn bare falt bort. Dette var en ordning der medlemmer som bor vanskelig til når det gjelder deltakelse på vanlige slipp kunne få delta.

Styrets innstilling: Styret støtter forslaget.

d) Gruppe 8: VM/SBU-laget. Deltagende duer med ring tilhørende medlemmet.

Gruppe 8 foreslår at unger som blir sendt til VM og SBU, må ha eierens ringnummer.

Begrunnelse: Det er ingen vits i å ha reserveslag til VM og SBU deltakelse, dersom tildelte medlemmer på egen hånd kan hente duer fra andre slag, dersom det ikke klaffer med egen avl. Vi unngår også at slag som ikke lenger er medlem i NBF får tildelt plass. Er klar over at planlagt bruk av duer fra andre slag ikke kan unngås. Dersom problemer oppstår under transporten løses det selvfølgelig på beste måte.

Styrets innstilling: Styret støtter forslaget.

e) Gruppe 8: Tillegg/presisering i NBFs slippreglement - A: Alminnelige bestemmelser. Tilleggspunkt 4:

Samtidig med innberetning av slippeplan til NBF 15.februar, må alle grupper innberette hvem som sitter i gruppestyret og gruppens kontrollkomité. I tillegg er det ønskelig at årsberetning innsendes. Når dette er innsendt og godkjent, Kommer godkjenning fra NBF (lisens) for årets sesong.

Begrunnelse: Det er en plikt for NBF’s styre å holde seg orientert om hvordan gruppene fungerer. NBF må påse at gruppene fungere innenfor de forutsetningene som lå til grunn for opprettelsen av gruppen. Det er viktig at NBF vet hvilke muligheter som tilbys nye medlemmer som melder seg inn i NBF.

Styrets innstilling: Styret støtter forslaget.

f) Gruppe 8: Tillegg/presisering i NBFs vedtekter §2B.

Nåværende tekst i NBFs vedtekter: “En person/et kompaniskap kan kun være medlem(mer) i en forening/en gruppe.”

Gruppe 8’s forslag til presisering: “En person/et kompaniskap/en oppmåling (koordinat) kan kun være medlem(mer) i en forening/en gruppe.”

Begrunnelse: Vi mener det er feil at en kan kjøpe seg flere lodd i kampen om NM-poengene. (mener å ha lest at dette stod skrevet tidligere)

Styrets innstilling: Styret støtter forslaget, med utskifting av ordet oppmåling til ordet koordinat.

g) Gruppe 8 ønsker å arrangere landsdelslipp i 2015, og ønsker at NBF stiller med premie.

Gruppe 8 ønsker å arrangere landsdelsslipp fra Ervika i perioden 13-20/6-14 (fastsatt dato vil foreligge innen NBFS årsmøte)og håper at NBF bidrar med premie til dette slippet.

Styrets innstilling: Styret oppfordrer gruppe 8 til å arrangere dette slippet, men at premien finansieres av forhåndsinnbetalte midler fra deltagerne, og at all innbetaling til dette organiseres av arrangør.

h) Gruppe 1: NBF sender ringene til gruppene 1. desember hvert år.

Begrunnelse. For at alle grupper skal kunne levere ut ringer fra og med 1. januar, forslår gruppe 1 at NBF sender ut ringene allerede 1. desember, slik at postverket og gruppekasserer/foreningskasserer får god tid til å fordele ringene. Utsendelse i romjulen kan skape problemer både for postverket samt mottaker (helligdager m.m). Gruppekasserer/foreningskasserer overholder reglementet om at ringer ikke skal tildeles medlemmet før 1. januar.

Styrets innstilling: Styret går i mot forslaget.

i) Styrets forslag: Opprettelse av NBFs kontrollkomite.

Styret foreslår å opprette «NBFs kontrollkomité» fra og med 2015, med følgende funksjon:

1. NBFs kontrollkomité skal organisatorisk ligge under NBF sitt lovlig valgte styre. Komiteens medlemmer velges hvert år på NBF sitt representantskapsmøte og skal bestå av en leder og 2 medlemmer.

2. Komiteens oppgave er å være et «bindeledd/kontrolledd» mellom NBF sitt styre samt de ulike gruppene innen NBF. Komiteen skal arbeide tett med sekretær i NBF sitt styre og kan i dialog med denne få oversendt nødvendige dokumenter som NBF sine grupper er pålagt å sende inn (slippanmeldelser og innsendte endringer). NBF sitt styre kan om nødvendig overføre saker til kontrollkomite.

3. Dersom komiteen med sine kontroller avdekker brudd på NBF sine vedtekter/reglement skal komité oversende all nødvendig dokumentasjon til NBF sitt styre, som foretar den videre behandling av saken, og treffer nødvendig vedtak. Det er NBF sitt styre som fremmer en eventuell sak for representantskapsmøte.

4. NBF sin kontrollkomite samarbeider tett med gruppene sine kontrollkomiteer. Her skal NBF sin komite være rådgiver/om nødvendig være behjelpelig ifb med gruppene sine innberetninger og kontroll av årets slippresultater.

5. Det er styrets oppgave å foreslå en kontrollkomité. Denne kontrollkomité velges på det årlige representantskapsmøte.

Begrunnelse: Styret i NBF ser det som en stor fordel at det opprettes en kontrollkomite som foreslått. Denne må settes sammen av medlemmer som har kompetanse på ulike nivåer, som kjennskap til NBF sitt regelverk, Unikon og Tauris, samt utregningsprogram. Komiteen kan drive forebyggende arbeid, være rådgivende samt være et kontrollorgan når dette er nødvendig. Dette vil avlaste NBF sitt styre i deres kontrollfunksjon og kontrollkomite kan gi viktige innspill til forenkling og forbedring av dagens kontrollrutiner.

Styret foreslår (hvis vedtaket fattes) Roy Inge Johnsen (gruppe 6), Ole Gjerde (gruppe 5) og Kurt Helgesen (gruppe 14) som medlemmer av kontrollkomiteen i 2015. Disse har sagt seg villig til dette.

j) Styrets forslag: Opprettelse av komité for revidering av slippreglement og vedtekter:

NBF’s styre foreslår at det nedsettes en komité som arbeider med å revidere/redigere NBFs vedtekter og slippreglement. Komiteen velges på representantskapsmøtet i 2015, og arbeider med redigering/revidering frem mot formannsmøtet i 2015 for diskusjon, for videre å fremlegges som forslag på representantskapsmøte i 2016.

Begrunnelse: Brevduesporten har forandret og utviklet seg mye de siste tiår, med overgang til nye tidtakingssystemer, oppmålingsrutiner, utregningssystem, kommunikasjon til medlemmer via internett med mer. Dette har ført til at reglementet og vedtektene i dag ikke helt holder følge med den teknologiske og sportslige utviklingen. Man bør i arbeidet med å revidere/redigere vedtekter og slippreglement analysere hvilke regler som trengs nyanseringer eller endringer.

Styret foreslår: Torleif Asheim (gruppe 8), Per-Kristian Hansen (gruppe 7) og Arvid Myreng (gruppe 2) som medlemmer av denne komité. Disse har sagt seg villig til dette.

k) Orienteringssak til representantskapsmøtet fra NBF-styret vedrørende tidsskrift: Det har ikke kommet inn forslag fra gruppene til ny redaktør, og det vil derfor ikke utkomme tidsskrift på papir før ny redaktør er på plass.

l) Orientering/behandling: sak gruppe 18

På grunn av omstendigheter har ikke gruppe 18 svart NBFs styre innenfor fristen på denne sak. Gruppe 18 har fått utvidet frist til 12. januar 2015, som styrebehandles 19. januar 2015. Saksdokumenter ettersendes etter 19. januar i forkant av representantskapsmøtet. Det henvises forøvrige til referat fra formannsmøtet 2014 angående denne sak.

SAK 6:

Valg av valgkomité for 2015:

Styret foreslår gjenvalg på sittende valgkomité:

Leder: Arvid Myreng (gruppe 2) Nestleder: Ragnar Jørgensen (gruppe 7) Medlem: Stein Thorsen (gruppe 6)

1. vara: Roy Inge Johnsen (gruppe 6)

2.vara: Helge Seldal (gruppe 18)

SAK 7: Valg av styre og revisor for 2015 ved valgkomiteen. NBF’s valgkomite v/Arvid Myreng

Til NBF’s representantskapsmøte

VALG 2015 – VALGKOMITEENS INNSTILLING

SAK 7. VALG AV STYRE OG REVISORER FOR 2015 Valgkomiteens innstilling:

Tønsberg, 19. desember 2014

President: Ragnar Lyssand, Gr 5

Sekretær: Lars Corneliussen, Gr 1

Kasserer: Tom Corneliussen, Gr 1

PR-leder: Terje Hjelmaas, Gr 13

Styremedlem: Ingvar Kluge, Gr 8

Revisor: Frode Knudsen, Gr 6

Revisor:Trond-Are Bø, Gr 6

Valgkomiteens arbeid:

Valgkomiteen sendte 150914 ut forespørsel til de tillitsvalgte mht gjenvalg for 2015. Revisor Snorre Lindberg meddelte da at han ikke ønsket gjenvalg, mens sekretær Lars Corneliussen og revisor Trond- Are Bø sa seg villige til å ta gjenvalg. De øvrige ønsket å kunne vente til etter formannsmøtet med å gi endelige svar. Valgkomiteen innvilget utsettelse som ønsket. Under og etter formannsmøtet meddelte president, kasserer, PR-leder og styremedlem at de er villige til å ta gjenvalg. Valgkomiteen sendte 041114 brev til gruppene med ovennevnte informasjon, og ba om forslag. Kun to grupper, 6 og 9, har reagert på komiteens henvendelse. Gr 6 hadde to forslag på revisor, men vedkommende var ikke villige til å la seg velge. Gruppestyret har imidlertid gått en runde til, og fremmer forslag om Frode Knudsen, Gr 6, som revisor. Han er villig til å stille opp.Vi har ikke mottatt forslag på noen andre enn de som er nevnt ovenfor. På denne bakgrunn foreslår valgkomiteen gjenvalg av alle som har sagt seg villige til å ta gjenvalg. Videre foreslås at Frode Knudsen velges som revisor.

Innstillingen er enstemmig.

Med vennlig hilsen

Arvid Myreng, formann

Kopi: Ragnar Jørgensen og Stein Thorsen 3. vara: Ole Gjerde (gruppe 5)

SAK 8: Valg av arrangør for NBFs representantskapsmøte 2016.

NBFs styre oppfordrer gruppene i NBF om å påta seg å arrangere NBFs representantskapsmøte, årsfest og landsutstilling i 2016. Gruppene bes drøfte dette internt i egen gruppe før kommende representantskapsmøte, slik at man kandidater til dette på årets representantskapsmøte.